dla rodzica
DROGI RODZICU !
Do 6 roku życia następuje najbardziej intensywny rozwój mowy, który w dużej mierze wpływa na ogólny rozwój umysłowy dziecka i jego poznawanie świata.
Zwróć uwagę zatem na następujące aspekty:
- - czy Twoje dziecko prawidłowo pobiera pokarm, ssie, połyka, gryzie;
- czy nawykowo trzyma język przy podniebieniu, za górnymi zębami;
- czy śpi z zamkniętą buzią;
- czy przy mówieniu nie wysuwa języka poza linię zębów;
- czy przy oglądaniu lub zabawie zbyt często nie otwiera buzi;
- czy potrafi językiem wykonać następujące ćwiczenia:
- wyciągnąć język i dotknąć brody;
- - podnieść język jak najwyżej w kierunku nosa;
- - przesunąć język w kierunku prawego i lewego kącika ust;
- - oblizać wargi dookoła;
- - otworzyć szeroko usta i dotknąć czubkiem języka zębów u góry, podniebienia za górnymi zębami, ostatniego zęba
- na dole i na górze po lewej i prawej stronie;
- - naśladować konika;
- - pić przez rurkę, dmuchać bańki mydlane, piórka.
- czy opanowało wymowę głosek zgodnie z normami wiekowymi:
Wiek dziecka |
Artykulacja głosek |
Pierwsze miesiące |
Głużenie – powstają przypadkowe dźwięki |
Ok. 6 m. życia |
Gaworzenie – powtarzanie usłyszanych dźwięków |
1-2 rok życia |
Pierwsze wyrazy, wymawia samogłoski (a,o,u,i,y,e) oraz spółgłoski :p,pi,b,bi,m,mi,d,t,n |
2-3 rok życia |
Proste zdania, samogłoski ( ą,ę) , spółgłoski ( w,wi,f,fi,ś,ź,ć,dź,ń,l,li,ł,k,ki,g,gi,chi,j,s,z,c,dz,j |
4-5 rok życia |
Pojawia się głoska [r], czasem głoski [sz,ż,cz,dż] |
5-6 rok życia |
Utrwalane są głoski [sz,ż,cz,dż] |
7 rok życia |
Opanowana jest technika mówienia |
Tabela: Irena Styczek, Rozwój mowy dziecka. rozwój artykulacji głosek w zależności od wieku
A oto przykładowy sposób mówienia dziecka w poszczególnych latach życia.