Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rzuchowej

dla ucznia

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

 

Wielu uczniów niejednokrotnie zmagało się z trudnością zapamiętania lub odtworzenia wiedzy na sprawdzianie czy wypowiedzi ustnej. Największa frustracja pojawia się wtedy, kiedy poświęciliśmy dużo czasu na naukę, a niestety mamy słabe efekty.

Nasza pamięć, podobnie jak kondycja fizyczna, wymaga ćwiczeń oraz treningu, m.in. poprzez uczenie się, powtarzanie, odtwarzanie. Ważną rolę w zapamiętywaniu ma również stymulowanie obu półkul, np. poprzez rysowanie oburącz figur symetrycznych (koło, kwadrat, serce, itp.), wykonywanie krążeń obydwiema rękami jednocześnie lecz w przeciwnych kierunkach, żonglowanie.

Pierwszy krok do efektywnej nauki to dobra koncentracja oraz motywacja, jak również nasze nastawienie emocjonalne do materiału, który chcemy opanować – jesteśmy w stanie szybciej zapamiętać coś, co nas śmieszy, co lubimy, co nas interesuje i ciekawi. W efektywnej nauce również duża rolę odgrywają powtórki – najlepiej gdyby materiał do zapamiętania był powtarzany drugiego dnia, ósmego i trzynastego dnia.

A oto kilka rad i wskazówek, pomocnych w efektywnym uczeniu się:

  • odrabiając lekcje i ucząc się zadbaj o miejsce - przyjazne do nauki, z małą ilością rzeczy rozpraszających Cię (unikaj robienia kilku rzeczy na raz, np. w czasie nauki na sprawdzian jednoczesne korzystanie z telefonu, śpiewanie ulubionej piosenki, itp.);
  • pamiętaj – efektywna nauka to dobra koncentracja, staraj się skupić uwagę na przyswajanym materiale (czytanie na głos, uczenie się i jednoczesne chodzenie po pokoju);
  • naukę rozpoczynaj od przedmiotów sprawiających Ci trudność, stopniowo przechodząc do tych najłatwiejszych dla Ciebie;
  • istotna jest kolejność odrabiania zadania domowego – odrabiaj jedna po drugiej lekcje kontrastujące ze sobą, np. matematyka-historia (wtedy Twój mózg aktywniej pracuje);
  • opanowując większą partię materiału przed sprawdzianem, podziel go na mniejsze części, zostaw sobie czas na powtarzanie całego materiału
  • rób w czasie nauki jednego przedmiotu krótkie przerwy, natomiast pomiędzy różnymi przedmiotami dłuższe;
  • nasz mózg szybciej zapamiętuje i dłużej przechowuje rzeczy, które wiążą się z przyjemnymi uczuciami- w czasie nauki dbaj o pogodny nastrój i pozytywne nastawienie;
  • korzystaj z różnorodnych technik szybkiego zapamiętywania (tworzenie schematów, kojarzenie pojęć czy słówek z języków obcych z czymś już znanym oraz zabawnym, podkreślanie ważnych informacji kolorami, itp.).

 

Ciekawostka- zapamiętujemy:

v  20% tego, co usłyszeliśmy

v  30 % tego, co zobaczyliśmy

v  50 % tego co usłyszeliśmy i zobaczyliśmy

v  90 % tego, co sami zrobiliśmy

Życzę owocnej nauki! Uśmiech

 

Przydatna literatura:

Buzan T. (2003). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź

Brześkiewicz Z. (2002). Superpamięć. Jak uczyć się trzy razy szybciej. Warszawa. Agencja Wydawnicza: Comes